RSS2.0

Google PageRank nedir, nasıl hesaplanır?

14 Mayıs 2008 Çarşamba

Google PageRank nedir, nasıl hesaplanır?


1. PageRank, Google için sayfanızın değerini ölçmekte en önemli faktördür.
2. Google sizin sitenize gelen linki bir oy olarak algılar. Google sadece gelen link sayısına bakmaz, size link veren sitenin kalitesinede bakar.
3. Eğer 8 PageRankli bir siteden sadece 1 link verilmişse, link verilen site çok değer kazanır.
4. Google sizin sayfanızı kötü ve kalitesiz yerden link geliyor diye cezalandırmaz, ancak değerinizide arttırmaz. Eğer böyle olsaydı kötü niyetli kişiler rakiplerinin sitesine SPAM sitelerinden link verirdi.
5. PageRank sitenizin yaşını gösterir, gelen linkler ise devamlılık süresini gösterir.
6. PageRank'in hesaplanmasında sayfanızın içeriğinin hiç bir etkisi yoktur.
7. Sayfanızın PageRank'i yükseldikçe artması dahada zorlaşır. 2'den 3'e çıkmak 5'den 6'ya çıkmaktan çok daha kolaydır.





Pagerank hakkinda pek yazilip çizilmeyen şeylerde örnekler verim bende size.

Larry Page ve Sergei Brin ikilisi 1995 yılında Stanford Universitesinde doktora yaparken o sırada ünlü olan arama motorları Altavista ve arkasından Yahoo her ikiside web üzerinde ki sayfaları metatagleri ve içeriğine göre sıralıyorlardı. Bu şimdiki algoritmalara göre çok basit olan algoritma SEOlar tarafından kolayca aldatılabliyordu. Ve web üzerinde SPAM sayfaları alakalı alakasız her sonuçta tepelerde çıkabiliyordu.

Larry Page kendi soyadını verdiği ve web üzerinde ki link bağlantılarının sayfaların değerini belirlediği bir algoritma yaratmaya başladı. Pagerank’in asıl amacı herhangi bir kullanıcının yeterince link geçerse bir sayfaya varma ihtimalini hesaplıyordu. Başka bir değişle dışarıdan gelen linkleri fazla olan sayfalar pagerank formulune göre değeri daha yüksek olan sayfalrdı. O sıralarda bu tip algoritmalar olmadığı için SEO ve webmasterlar karşılıklı linkler gibi trafik amacı tasımayan ama arama sonuçlarını etkileyecek teknikler kullanmıyorlardı. O sırada linkler daha doğal bir şekilde oluşmuş haldeydiler ve fazla linki olan siteler gerçekten kullanıcılara yararlı ve talep gören yerlerdi. 1998’de Google kuruluşu ve bu algoritmanın verdiği isabetli sonuçlar sayesinde Google bu sektörde liderliği kısa sürede kaptı.

Sonra ki zaman içerisinde aldatmaya yönelik link kampanyaları için Pagerank’in sonuçlara etkisini azaltıp güven faktörlerini öne çıkartan Google günümüze kadar diğer motorlardan arayı dahada açtı.

Pagerank Markov denilen bir matematikçinin 1950’li yıllarda yazdığı bir formül üzerine kuruldu. Her yeni eklenen sayfa bu formülde bir değer taşıdığı farzediliyor. Çünkü genel toplamda gidilebilicek bir sayfa oluyor bu. Genel toplamı indexde ki sayfalar olarak düşünebiliriz. Bir kullanıcı herhangi bir sayfadan çıkış yaptığı ve linkler sayesinde ilerlediği farzedilir. Hiç linki olmayan bir sayfaya gelindiğinde tekrar herhangi bir sayfa alınıyor. Bu şekilde yapılan pertütasyonlar sayesinde bazı sayfaların yeterince gezilince bulunma ihtimalleri diğerlerinden daha fazla oluyor ve sayfalar bu şekilde sınıflandırıyorlar. Her eklenen sayfa normalde tek bir yer sayılıyor ve toplam sayfa sayısı kadar gidilebilicek yer oluyor. Toplam sabit olduğu için bazı sitelerin pagerankleri yukselince diğerlerin ki düşmesi gerekiyor. Sitenizin pagerankini arttırmanız toplanda ki sayıları arttırmıyor ve başka yerlerin sayıları düşüyor.

Sayfa eklemek işe yarar mı? Sitenize sayfa ekledikçe toplamda olan ihtimalleri arttırdığınız için diger sayfaların değerleri düşüyor ve mesela anasayfanızdan gidilebiliek sayfaların sayısı arrtığı için bu gelinebilme ihtimalini paylaştırmış oluyorsunuz. İç sayfalra dışsarıdan olan linkler olsa pagerankleri buna oranla artıcaktır. Ve ihtimalleri sayfalra paylaştırmak matematiksel olrak ihtimalleri toplamda daha çok bir hale getirmiyor. Dışarıdan link desteği olursa bu sayfalara tabi ki ziyaretçi gelme ihtimalleri yükseliyor ve genel bilinen iç sayfalarınıza link alın tekniği bu sebep yüzünden işe yarıyor. Bu sayfalar farklı içeriğe sahip ve linklerle desteklendikleri için sıralamalrda yukarılara çıkıyorlar.

Google’ın bu başarısına rağmen Yahoo gibi motorların linklere hala Google kadar önem vermemsi web’de ki doğal linklerin spamciler tarafında bozulmuş olmasındandır. Google o sırada algoritmasını geliştirmiş ve linklerin kalitesinide hesabın içine sokmuştur. O sırada geride kalan arama motorları ise linkleri kullanmaya başlamış ama geride kaldıkları için değerlerini daha azda bırakmışlardır. Trustrank diye bildiğimiz güven katsayısı ise Yahoo tarafından tescil edilmis bir isimdir. Google’ın farklı isimde olan ama açıklamadığı güven katsayısıda benzer bir sistemdir. Trustrank denilen aslında güven ölçümü yani trust denilen katsayıdır.


Diger postda yazan Pagerank sitenizin yaşını gösterir yazısı doğru diildir. Yepyeni bir site pageranki yüksek bir hale gelebilir ve çok eski bir site pageranksiz olabilir.

1’den 10’a kadar olan sayılar ise aralıkları kolay anlaşılır bir şekilde kullanıcılara sunmak için Google tarafından bulunmuştur. Normal formülde 1’den 10’a kadar bir boşluk yoktur. Ve diger postda yazdığı gibi bu eşit aralıklarla olan bölümler diildir. 1’den 2’ye çıkmak 5’den 6’ya çıkmakdan çok kolaydır.

Pagerank arama dünyasını değiştiren bir buluş olsada değişen link yapılarıyla birlikte spamcilere fırsat vermemek için sıralamalra etkisi azaltılmış ve site ve link güvenilirliği daha önem kazanmıştır. Pagerank olmadan ilk sıralara çıkabilrisiniz. Pagerank başka değerlerle birlikte kullanılmakda ve toolbar’da olmaması bir siteye çok ters etki yapıcak bir durum diildir. Pagerank normalde devamlı hesaplanan ama toolbarda ki hali geçmiş bir zamandan kalma bir değerdir. Google’ın toolbardan aldığı dataları aramaları iyileştirmek için kullandığı bir gerçektir. Ve bu pagerank toolbarda olduğu için toolbar yükleyen bir çok kullanıcı vardır. Bu Google’ın toolbarını daha yaymak için yaptığı bir pazarlama hareketdir. Yoksa be verilerin bilinmesinin Google için bir faydası yoktur.

0 yorum: